ممکن است گم شدن مدارک در سفر برای هر کسی پیش بیاید. گاهی اوقات شخصی که مدارک گم شده را پیدا می کند،آن را به اداره پست تحویل می دهد. اما چطور متوجه شویم که مدارکمان در اداره پست قرار گرفته است ؟ شرکت پست سرویسی را به نام ( پست یافته ) ارائه کرده است. شما با کمک این سرویس می توانید از وجود مدارک گم شده در اداره پست اطلاع پیدا کنید. البته اگر به اینترنت دسترسی ندارید، میتوانید به نزدیک ترین اداره پست مراجعه کرده و مفقودی مدارک خود را اعلام کنید.
گم شدن گذرنامه
اگر در سفر ، گذرنامه خود را گم کردید ، لازم نیست نگران باشید فقط به مراکز مربوطه مراجعه کنید و برای گرفتن گذرنامه جدید اقدام نمائید.
برای دریافت گذرنامه جدید باید مراحل زیر را طی کنید:
1- به اداره پلیس مراجعه کرده و فرم گم شدن مدارکتان را پر کنید.
2- به وب سایت وزارت امور خارجه کرده و فرم های مربوط به دریافت گذرنامه آن کشور را پرینت بگیرید.
3- فرم های پر شده را، صبح اول وقت به سفارت کشورتان ببرید.
4-گزارش پلیس ،فرم ها و برنامه سفرتان را به سفارت تحویل دهید.
5- سپس با توجه به هر کشوری که اقامت دارید هزینه مربوط به آنجا را باید بپردازید.
6- وقتی تمام کارهای خود را انجام دادید، به هتل رفته و کمی استراحت کنید. سپس بعد از ظهر دوباره به سفارت مراجعه کرده و گذرنامه موقت خودتان را تحویل بگیرید.
7- پیشنهاد میکنیم که حتما یکسری کپی و یک فایل اسکن شده از مدارکتان داشته باشید تا در صورت گم شدن دچار مشکل نشوید.
مدارکی که برای دریافت مجدد گذرنامه نیاز است :
1- یک کپی از برنامه های سفرتان
2- عکس برای گذرنامه
3- یک کپی از گذرنامه گم شده
4- گواهی نامه رانندگی یا پاسپورت منقضی شده به منظور احراز هویت
نکته : برای احراز هویت ، علاوه بر گواهینامه رانندگی تان ، شناسنامه و یا کارت ملی خود را به همراه داشته باشید.